Klamydia

Kan du ha blitt smittet av klamydia?

Dersom du tror du kan ha blitt smittet av klamydia, kan du ta testen hos oss. I samme undersøkelse tester vi deg også for gonorè og mycoplasma genitalium. Det finnes selvtester du kan kjøpe på apotek, men vi anbefaler at du kontakter gynekolog for å få et sikkert resultat. Du skal jo også kanskje ha behandling og vi skriver ut de e-reseptene du trenger.

Infeksjonen kan, dersom den ikke behandles, føre til redusert fruktbarhet hos kvinner.

Vanlige symptomer:

utflod fra skjeden, økt mengde, annen farge, tykkere konsistens

småblødninger mellom menstruasjonene

svie ved vannlating

kløe/svie ved samleie

smerter ved samleie

kløe/svie i endetarmen

Det er anbefalt at alle som har hatt sex uten kondom med en ny partner tester seg for klamydia. Testen kan tas tidligst 7 dager etter at du mistenker at du kan ha blitt smittet. Tiden fra smitte til symptomer (inkubasjonstid) er 5-14 dager.

Test deg for klamydia dersom:

du har symptomer

du har ny partner

ved ubeskyttet sex

når partner ikke har testet seg for klamydia

Resultatet av prøven kan du få på sms. Dersom du tester positiv på klamydia, behandles infeksjonen med kortvarig antibiotikakur, og vi utsteder resepter. Du må vente i to uker etter behandling før du kan ha ubeskyttet samleie. I et parforhold bør partnere ta medisin samtidig.

Klamydia er en vanlig seksuelt overført sykdom og er mest utbredt hos unge under 25 år. Smitte skjer ved direkte kontakt mellom en smittet og en frisk persons slimhinner ved samleie eller munnsex. Man kan også bli smittet indirekte via fingre når man beføler kjønnsorganene og deling av sexleketøy. Smittefaren er ca. 20% ved ett vaginalt samleie. Infeksjonen gir få plager, slik at mange kan gå lenge med uten at de oppdager det. Klamydiainfeksjon kan i sjeldne tilfeller gi en oppadstigende infeksjon og føre til betennelse i egglederne, noe som medfører økt risiko for at arrvev helt eller delvis tetter igjen egglederne. Kvinnen kan dermed få problemer med å bli gravid og det er også økt risiko for graviditet utenfor livmoren.

Etterkontroll:

Alle som har fått behandling bør teste seg på nytt etter 5 uker, for å forsikre seg om at behandlingen har fungert. Dessverre er noen resistente og trenger en ekstra behandlingsrunde. Kontroll-prøven er en urin eller Q-tips-prøve. Den kan du selv ta her hos oss uten time hos lege. Årsaken til at du skal vente i 5 uker er at testmetoden er så sensitiv at den også vil reagere positivt på døde bakterier. Da får du en falsk positiv prøve. Venter du til det har gått 5 uker slipper vi denne feilkilden.

Les mer om klamydia på Helsenorge.no

Vi har ingen ventetid og hjelper deg med dine plager.